pondělí 21. července 2014

Paradoxy ve vzdělávání


          Jak řekl Robert Fulghum: Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce.

Paradoxem je, že si to nemyslí rodiče ani široká veřejnost, protože považují mateřskou školu za hlídárnu a učitelky za tety. Na druhé straně se na učitelky kladou stále vyšší nároky, co se týče vzdělání, znalostí, kterými by měla správná učitelka disponovat, dokonce všichni přesně vědí, jak a co by měla učitelka dělat, jak by se měla v dané situaci zachovat a co by měla všechno znát. Ale kde je úcta k profesi? Ptám se. Na Základních školách je to podobné. Učitelky svázané normami, povinnostmi a běda, jestli ty děti nenaučí! A to vše se děje za minimálního finančního ohodnocení. Stále slyšíme stížnosti, jak naše děti nic neví, jak klesá čtenářská gramotnost, v matematických olympiádách se umísťujeme na posledních místech, nemáme dostatečný všeobecný rozhled, atd. Učitel v naší společnosti zní téměř pejorativně. Na učitelky existuje pomalu víc vtipů než na blondýnky, ale nevím, kdo jiný by tedy měl ty naše děti učit? Přitom neznám trpělivější, flexibilnější a tvořivější osoby, než učitelky. Vždyť kdo jiný, kdo má dvě ruce a dvě oči dokáže zaujmout a ještě k tomu naučit víc jak 20 dětí??? U toho se usmívat a odpovídat na nejrůznější otázky?

          Dalším paradoxem, který je téměř aktuální, je finanční ohodnocení vysokoškolsky vzdělaných učitelek mateřských škol. Jeden rok se mohly tyto mladé a zapálené učitelky cítit respektované a uznávané. Mladá učitelka, plná ideálů, nosící v hlavě spousty zajímavých metod, tvořivých nápadů, disponující znalostmi o projektování a klíčových kompetencí, se nemusí líbit ostatním. Bohužel ostatní učitelky, které nemají vysokoškolské vzdělání tak dlouho volaly po „spravedlnosti“, že se přesně za rok ocitly na stejné platové pozici jako vysokoškolsky vzdělané učitelky. Výsledek? Nulové osobní ohodnocení a pro mnohé z nich tedy žádná motivace. Vím, že existují učitelky, které přes všechny tyto „klacky pod nohy“ svou práci dělají s láskou, donekonečna vymýšlí a realizují nové nápady, ve svém volném čase, hledají, zkouší, shromažďují materiál a po večerech lepí oči krokodýlům. Jsem moc ráda, že tyto učitelky nacházejí svou motivaci v jiném směru, než ve finančním ohodnocení.



          Ještě bych se ráda vyjádřila k tématu nově vznikajících pseudoškolek a hlídáren, kam rodiče posílají své děti, protože v mateřských školách není toho času místo. Raději zaplatí více peněz, za neodpovídající péči. V těchto případech se nemůžeme bavit o přijatelných podmínkách vzdělávání. Proč se tedy na jedné straně volá po vysokoškolsky vzdělaných učitelkách a pak jim stát takhle hází klacky pod nohy? Možná mě někdo přesvědčí, že dětské skupiny budou fungovat na takové úrovni jako mateřské školy, ale přiznám se, že tomu nevěřím. Ale ráda se nechám překvapit.

7 komentářů:

  1. Hezky napsany clanek. Budu reagovat od konce... "Radeji zaplati vice penez za neodpovidajici praci" pokud se matka musi vratit do prace tak ano zaplati radeji vice penez za neodpovidajici praci. Ma na vyber? Kdyz stat tuhle situaci velkeho poctu predskolnich deti neni schopen resit? Prave z tohoto duvodu vznikaji pouze hlidarny deti. A co se odbornosti a neodbornosti tyce.... pokud to ma ucitelka v sobe, je sumak jestli ma vs nebo zs. Detem da maximum. A kdo to v sobe nema, muze mit 10 vs a nic z toho. Cely tento system je na hlavu postaveny a pokud s tim stat nezacne neco delat, zmeny se nedockame. Preji vam krasny den a uzivejte prazdniny :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pouze zereaguji na Váš výrok "dětem dá maximum". Ano, maximum, ale v jakém rozsahu je to empatické a láskyplné maximum naplněno i tím, co by kvalitní pedagog měl vědět a znát, aby neposkytoval pouze sociální službu, ale hlavně nastartoval dítě a pomohl mu co nejvíce se rozvíjet se po všech stránkách a přitom respektoval i jeho individuální možnosti, k čemuž by měl být vzělán zrovna ten specializovaný pedagog, který ví, jak v pravý okamžik postupovat, což mu dá jen to vzdělání...a čím vyšší, tím lepší. V tomto okamžiku by někdo mohl mít pocit, že když se stanete rodičem, v tom okamžiku se z vás stává i erudovaný pedagog. A z toho bych usoudila, že když se mi podaří vyléčit drobný úraz, mám kompetenci stát se lékařem. Možná to působí přehnaně, ale tak trochu to z toho vyplývá. Máte však pravdu, že bohužel tomu všemu nahrává současný stav nedostatku předškolních zařízení.

      Vymazat
  2. Děkuji za komentář. Máte pravdu. My nemůžeme řešit to, co by měl ošetřit stát. Můžeme jen nabízet to nejlepší pro děti a je jedno, jestli se to nazývá Dětská skupina, nebo MŠ. Jen s tou kvalifikací si myslím, že vzdělaná učitelka dětem rozumí víc. Nestačí je mít jen ráda a hezky s nimi tvořit. Naopak vzdělaná učitelka bez lásky je velký průser.
    Taky přeji hezké prázdniny!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den. Já si dovolím nesouhlasit s tvrzením, že vzdělaná učitelka rozumí dětem víc. Do školky mi chodí vzdělané učitelky a ani jedné nejsem ochotna děti svěřit. Možná mají nastudovano přehršel metod a teorií, ale chybí jim právě ten cit, empatie a intuice, který je mnohdy důležitější než poučka ze skript. Vidím to čím dál více tak, že buď je to někomu dáno nebo není. Komu dáno je a má navíc kvalitní vzdělání, budiž mu požehnáno. Ale komu dáno není, nezachrání žádné vzdělání. Provozuji soukromou školku, spíše jesle a řeknu vám, že najít vzdělanou učitelku s obrovským srdcem je mission impossible. Rodiče k nám dávají děti především pro to, že je tu cítit láska a pohoda a to, že dítě dělá pokroky v různých dovednostech, je pro ně paradoxně druhotné. Neplatí více za nekvalitní služby nýbrž za nadstandard. Osobní a láskyplný přístup ve školce o 20 - 30 dětech lze očekávat málokde. Nepřijde mi tudíž spravedlivé házet do jednoho pytle všechny rodiče, kteří si školku platí a rovněž všechny soukromé školky. Já za dobrého učitele ráda zaplatím, rozhodně mnohem lépe než státní školka, ale ne komkoliv, kdo na mě vytasi diplom. Hezký den přeji.

      Vymazat
  3. Souhlasím s Vámi, že vysokoškolské vzdělání není to nejdůležitější a to hlavně u čerstvě vystudovaných učitelek, které ještě neměly šanci si na práci v mateřince pořádně "sáhnou.t" Avšak mohu mluvit za sebe, že doplnění si středoškolského studia po určité praxi dá mnoho, jelikož krátkodobé kurzy DVPP jsou sice zajímavé, ale dalo by se říci : pouze motivující, málokterá učitelka se na tomto základě doví více o dané problematice a má možnost dostat se více pod povrch. Takže dle mého zdání je učitelka s praxí, která je navíc ochotna se ještě hlouběji vzdělávat i na vysoké škole opravdu velmi cenná. Ví, kde kterou informaci zařadit a umí ji využít. Ovšem to platové srovnání si z těchto učitelek opravdu udělalo legraci a ty, které na studium nenastoupily se nám jen vysmály, protože ony bohužel netuší, o kolik informací a podnětů nás VŠ obohatila. Já tedy za sebe říkám, že finanční ohodnocení je sice smutné, ale nikdy toho litovat nebudu. Bohužel musíme stavět jen na hodnotách, jak je v sobě sami neseme.

    OdpovědětVymazat
  4. Děkuji za názory. Ono je to asi tak... ta empatická, milá učitelka s otevřeným srdcem, se vzdělávat většinou chce. Ať už na VŠ, nebo v kurzech DVPP, protože chce rozumět dětem, problematice a chce jít prostě s dobou. A komu dáno není...nemívá ani zájem o hlubší poznání.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  5. Ono je to celé začarovaný kruh. Protože mladá vystudovaná učitelka nemá praxi a kde jí získá? Od staré učitelky, která už odpočítává roky do důchodu a kašle na to, nápady nemá, kreativní není... chyba je v celém systému. VŠ mám a můžu říct, že mi nedala nic víc než znalost RVP, který v té době vlastně ještě ani nikdo pořádně nechápal. Praxe málo. Pokud se celý tohle nezmění, tak legislativy a RVP můžou být promakané sebedokonaleji

    OdpovědětVymazat